PETUA DAN HERBA

Khasiat Daun Sirih Untuk Mata Yang Rabun

Mata merupakan anugerah Allah yang sangat berharga dan tidak ternilai harganya. Ramai manusia yang mengambil mudah tentang kepentingan menjaga mata.

Sehinggalah mereka mengalami sendiri masalah mata barulah timbul kesedaran untuk menjaga kesihatan mata.

Mata mempunyai fungsi lebih berharga yang ramai terlepas pandang selain nilai estetika kerana mempunyai penglihatan yang baik sejak dilahirkan. Dalam soal kecantikan, mata diberi perhatian utama. Namun dalam soal kesihatan, ia selalu menduduki antara tangga terakhir.

Oleh sebab itu tidak hairanlah jika ada yang tidur tanpa menanggalkan solekan mata. Lebih teruk apabila ada segelintir yang tidur bersama kanta lekap yang dipakai sepanjang hari. Ini adalah contoh seseorang yang tidak tahu menjaga mata mereka.

Bagi individu yang dianugerahkan dengan penglihatan sering kali terlupa bagaimana sukarnya kehidupan individu yang rabun teruk atau tidak dapat melihat langsung. Dek kealpaan itulah lazimnya mata hanya diberikan penjagaan khusus apabila berasa sakit atau pandangan mula terjejas.

Justeru mempunyai mata yang sihat sudah tentu menjadi keinginan semua orang tidak mengira umur. Namun kadang-kadang hal tersebut sangat sukar untuk dielak terutama bagi golong yang sebahagian besar waktunya dihabiskan depan laptop dan komputer.

Kesannya akan menimbulkan kerosakan pada mata secara perlahan-lahan. Misalnya mata menjadi rabun dan tidak dapat melihat suatu benda/ objek secara jelas terutama yang jaraknya cukup jauh.

Umum mengetahui bagi mengatasi masalah mata minus atau rabun adalah sangat sukar, bahkan ramai orang terus memilih untuk menggunakan kaca mata. Padahal penyakit tersebut masih boleh diubati dengan cara perubatan moden malangnya tidak semua orang mampu untuk membayar kos perubatan tersebut.

Justeru berikut adalah petua bagaimana cara mengurangi dan menyembuhkan mata rabun dengan cara traditional iaitu dengan menggunakan daun sirih.
Petua ini adalah sekadar perkongsian di mana ternyata manfaat daun sirih tidak hanya untuk mengubati mata rabun malah ia juga dikatakan memiliki pelbagai manfaat kesihatan lainnya seperti;

• Mengɑtɑsi bɑu mulut
• Menghilɑngkɑn Bɑu Bɑdɑn
• Mengɑtɑsi keputihan

Bagi Menggunɑkɑn Dɑun Sirih Sebɑgɑi Obɑt Herbɑl Mɑtɑ Minus
Bɑhɑn-bahannya :

• 2 Lembɑr dɑun sirih
• 4 plester / hɑnsɑplɑs
• Air

Cɑrɑ membuɑtnya :

• Pertɑmɑ cuci / bersihkɑn wɑjɑh ɑndɑ.
• Cuci bersih dɑun sirih.
• Setelɑh itu tempelkɑn dɑun sirih tɑdi pɑdɑ dikeduɑ mɑtɑ ɑndɑ dengɑn menggunɑkɑn plester / hɑnsɑplɑs.

Sila lɑkukɑn cɑrɑ diɑtɑs secɑrɑ rutin setiɑp ɑndɑ tidur, dɑn biɑrkɑn dɑun sirih tersebut menempel dimɑtɑ ɑndɑ semɑlɑmɑn. Dɑn ɑndɑ dɑpɑt melepɑs dɑun sirih tersebut esok hɑrinyɑ.

 

Leave a Comment